STATUT
Przedszkole „Delfin2 ”
ROZDZIAŁ I
Podstawa prawna
Przedszkole działa na podstawie:
- Ustawy o Systemie Oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256 poz.2572 z późn. zm.)
- Wpisu do rejestru niepublicznych placówek oświatowych Miasta Olsztyna
- Niniejszego dokumentu.
ROZDZIAŁ II
Informacje ogólne
1. Nazwa przedszkola: Przedszkole „Delfin 2 ”.
2. Siedziba przedszkola znajduje się przy ulicy, ul. Kanta 46, 10-690 Olsztyn,
oraz 11-041 Olsztyn, ul. Nowowiejskiego 1.
3.Osoba prowadząca przedszkole: Izabela Krzyszycha
4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Warmińsko – Mazurski Kurator Oświaty w Olsztynie.
5. Przedszkole jest placówką niepubliczną, spełniającą wymagania placówki publicznej w zakresie odbywania przez dzieci 5- i 6-letnie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.
6. Przedszkole będzie używało pieczęci o następującej treści:
Przedszkole „Delfin2 ”
Izabela Krzyszycha
10-691 Olsztyn, ul. Kanta 46
Tel. 600 483 146, NIP 739 105 48 53, REGON 511427800
ROZDZIAŁ III
Cele i zadania
§1
Przedszkole „Delfin2 ”. jest miejscem w którym wychowanek kreowany jest na człowieka rozumiejącego innych, szanującego odrębność rasową, narodowościową i religijną. Przedszkola, jest miejscem gdzie każde dziecko ma te same warunki rozwojowe i takie same szanse odnoszenia sukcesów.
- Przedszkole „Delfin2 ”. realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Nadrzędnym celem wychowania jest rozwój dziecka poprzez:
- Kształtowanie i rozwijanie otwartości dziecka wobec siebie, innych ludzi, świata i wobec życia,
- wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka w zgodzie z jego wrodzonymi zdolnościami i potencjałem rozwojowym,
- sprawowanie opieki nad dziećmi z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb,
- współpracę z rodziną oraz wspomaganie rodziców w wychowywaniu dzieci i przygotowywaniu ich do kolejnych etapów kształcenia,
- udzielanie dzieciom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
- Wynikające z powyższych celów zadania realizowane są przez przedszkole w ramach następujących obszarów pedagogicznych:
- zapewnianie opieki i wspieranie rozwoju dziecka w przychylnym, bezpiecznym i zdrowym otoczeniu,
- uwzględnianie indywidualnych potrzeb i zdolności dziecka, zapewnianie dzieciom równych szans, wzmacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
- stwarzanie sytuacji rozwijających samodzielności dziecka oraz jego odpowiedzialność za siebie i za najbliższe otoczenie,
- rozbudzanie wrażliwości moralnej oraz zapoznawanie z powszechnie panującymi zasadami i normami obyczajowymi,
- kształtowanie zdolności spostrzegania, umożliwianie rozumienia zjawisk zachodzących w dostępnym doświadczeniu dziecka, otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,
- wzmacnianie ciekawości poznawczej, pobudzanie do aktywności twórczej i badawczej oraz wyrażania własnych myśli i odczuć,
- rozwijanie wrażliwości estetycznej i higienicznej, zapewnianie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
- tworzenie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania oraz zachowań prozdrowotnych.
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
- zapewnianie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
3.Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich wykonania ustalany jest w planach pracy na poszczególne miesiące.
§2
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć:
- dzieci przebywające w przedszkolu są pod opieką nauczyciela, który sprawuje opiekę, organizuje im zabawy oraz zajęcia dydaktyczno -wychowawcze zgodnie z programem i miesięcznym planem zajęć;
- dzieci uczęszczające na zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolu znajdują się pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć;
- nauczycielka jest w pełni odpowiedzialna za bezpieczeństwo powierzonych jej dzieci, zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym;
- każdorazowo nauczycielka i inna osoba sprawująca rolę opiekuna kontroluje miejsce przebywania dzieci (sale zajęć, szatnia, łazienka, plac zabaw, na wycieczkach, spacerach) oraz sprzęt, pomoce i pozostałe przedmioty;
- nauczycielka opuszcza grupę dzieci w momencie przyjścia drugiej nauczycielki, informuje ją o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków;
- nauczycielka może opuścić dzieci w sytuacji nagłej tylko wtedy, gdy zapewni w tym czasie opiekę upoważnionej osoby nad powierzonymi jej dziećmi;
- obowiązkiem nauczyciela jest udzielanie natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji gdy ta pomoc jest niezbędna oraz powiadomienie dyrektora i rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących symptomów (np. podwyższona temperatura);
- w przypadku choroby dziecka nauczyciele nie zapewniają opieki nad dzieckiem. Jeśli choroba zostanie stwierdzona w trakcie przebywania dziecka w przedszkolu, rodzice zobowiązani są do niezwłocznego odebrania dziecka. Nie dotyczy to przypadków alergii potwierdzonej zaświadczeniem lekarskim;
- w wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników Przedszkola bez względu na zakres ich czynności służbowych, w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom;
- w przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie, bez zgody rodziców, poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach:
- dziecko powinno być przyprowadzane do przedszkola przez rodziców (opiekunów) lub osobę przez nich upoważnioną, zapewniającą pełne bezpieczeństwo.
§3
Stosowane warunki i sposób realizacji.
1.W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym stosujemy następujące proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym:
- co najmniej jedną piątą czasu przeznaczamy na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
- co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci – jedną czwartą czasu), dzieci spędzają w na placach zabaw, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, itd.);
- najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego;
- pozostały czas – dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).
2.Zadaniem nauczycieli jest – prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. Z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). Celem takiej analizy jest zgromadzenie informacji, które mogą pomóc: rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać;
nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej; pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, do której zostanie skierowane dziecko, w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
3.W wielu obszarach wychowania przedszkolnego występują treści edukacji zdrowotnej. Ze względu na dobro dzieci, należy zadbać o kształtowanie ich świadomości zdrowotnej oraz nawyków dbania o własne zdrowie w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu, współpracując w tym zakresie z rodzicami.
4.W trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze, nauczyciele:
- systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu; zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych tam wiadomości i umiejętności;
- informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają;
- zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola, np. wspólnie organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci.
5.W celu właściwego przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej, nauczyciele znają podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego, a zwłaszcza klasy I szkoły podstawowej.
6.Wszystkie zajęcia proponowane przez Przedszkole odbywają w ramach czesnego:
- zajęcia dydaktyczne oparte na najlepszych, naszym zdaniem, programach przeznaczonych do edukacji przedszkolnej
- nauka języka angielskiego
- zajęcia z muzykoterapii
- zajęcia logopedyczne
- zajęcia integracji sensorycznej
§4
1.Przedszkole „Delfin 2 ”. zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki dla wszystkich osób przebywających na jego terenie; wychowankowie przedszkola są obowiązkowo ubezpieczeni w wybranej firmie ubezpieczeniowej. Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają rodzice w terminie uzgodnionym z dyrektorem przedszkola;
2.W Przedszkolu nie stosuje się wobec dzieci przemocy fizycznej ani psychicznej.
§5
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na:
- Rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka;
- Wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest dzieciom:
- Zagrożonym niedostosowaniem społecznym;
- Ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
- Z zaburzeniami komunikacji językowej;
- Z niepowodzeniami edukacyjnymi;
- W sytuacjach kryzysowych lub traumatycznych;
- Z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska;
- Chorobami przewlekłymi;
- Szczególnie uzdolnionym.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:
- Rodziców dziecka;
- Nauczyciela lub specjalisty;
- Poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym specjalistycznej.
- Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest dzieciom w formie:
- Zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, oraz innych o charakterze terapeutycznym;
- W formie porad i konsultacji.
- Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
- Rodzicami dzieci;
- Poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;
- Innymi placówkami.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Formy pomocy
psychologiczno-pedagogicznej:
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizowane są dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników do 5.
- Zajęcia logopedyczne organizowane są dla dzieci z zaburzeniami mowy indywidualnie.
- Zajęciao charakterze terapeutycznym organizowane są indywidualnie oraz dla dzieci w grupach nie przekraczających 10 uczestników.
- Zadania logopedy:
- Informuje dyrektora przedszkola o konieczności objęcia dziecka terapią logopedyczną;
- Prowadzi diagnozowanie logopedyczne;
- Udziela pomocy logopedycznej
poprzez prowadzenie indywidualnej
i grupowej terapii logopedycznej; - Podejmuje logopedyczne działania profilaktyczne;
- Współpracuje z najbliższym środowiskiem dziecka;
- Zadania nauczycieli:
- Udzielają dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- Rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka oraz planują sposób ich zaspokojenia;
- Prowadzą obserwację pedagogiczną, którą w roku poprzedzającym pójście dziecka do szkoły zakańczają analizą i oceną jego gotowości do podjęcia nauki w szkole;
- Informują dyrektora przedszkola o konieczności objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- Zadania dyrektora:
- Organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną;
- Powołuje zespoły składające się z nauczycieli oraz specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem;
- Wyznacza osobę koordynującą pracę z dziećmi;
- Celem udzielanej rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest:
- Wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, rozwijanie ich umiejętności wychowawczych;
12 .Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom w formie:
- Porad;
- Konsultacji;
- Pogadanek.
13.Rodzice są informowani o:
- Możliwości uczestnictwa w posiedzenia zespołu;
- Ustalonych dla dziecka formach, sposobach i okresach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Zapoznawani są z ofertą pomocy psychologiczno-pedagogicznej poradni współpracującej z przedszkolem.
- Rodzice dziecka mają prawo:
- Wnioskować o udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, do udziału w spotkaniach zespołu;
- Wnioskować o udział w spotkaniach zespołu: lekarza, psychologa, pedagoga, logopedy lub innego specjalisty;
- Wnioskować o dokonanie przez zespół oceny efektywności form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
ROZDZIAŁ IV
Działalność edukacyjna
§1
- Praca wychowawczo -dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu
wychowania przedszkolnego wybranego z zestawu programów zatwierdzonych przez MEN.
- Wybrany przez nauczycieli zestaw programów i podręczników obowiązuje co najmniej przez rok.
- Zajęcia odbywają się przy udziale całej grupy dzieci, w zespołach oraz indywidualnie.
- Nauczyciele mogą być wspierani w swojej pracy przez praktykantów, stażystów i rodziców dzieci.
- Ramowy rozkład dnia ustalany jest przez dyrektora Przedszkola „Delfin 2 ”. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
§2
- Przedszkole „Delfin 2 ”. oferuje wychowankom szeroki wachlarz zajęć dodatkowych:
lingwistycznych i muzycznych i wspomagających rozwój fizyczny i umysłowy dziecka.
- Na wniosek rodziców mogą zostać wprowadzone odpłatne zajęcia dodatkowe.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
- Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez osobę prowadzącą w porozumieniu z rodzicami.
- Przedszkole zapewnia działalność terapeutyczną:
– współpracę z psychologiem,
– warsztaty z logopedą,
– gimnastykę sensoryczną.
- Zajęcia dodatkowe i zajęcia dla dzieci z deficytami rozwojowymi prowadzone są przez wykwalifikowaną kadrę.
- Czas trwania zajęć dodatkowych: od 15 do 30 min.
ROZDZIAŁ V
Organy przedszkola
§1
1. Organami Przedszkola są:
1) Dyrektor
2) Rada Pedagogiczna
§2
- Dyrektor kieruje bieżącą działalnością Przedszkola, jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Przedszkolu nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.
- Zadania Dyrektora są następujące:
- kierowanie bieżącą działalnością przedszkola i reprezentowanie go na zewnątrz,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
- przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizacja jej uchwał,
- współpraca z rodzicami,
- kierowanie polityką kadrową Przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola w porozumieniu z osobą prowadzącą Przedszkole,
- podejmowanie decyzji o przyjęciu i skreśleniu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego,
- zapewnia pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami kodeksu pracy, bhp i p.poż,
- przydzielanie nagród lub kar porządkowych pracownikom,
- zawieranie z rodzicami umów o świadczeniu usług pedagogiczno-dydaktyczno-wychowawczych,
- zbieranie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy ustalonych w odrębnych przepisach,
- prowadzenie i przechowywanie określonej szczegółowymi przepisami dokumentacji działalności Przedszkola.
- w przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go inny wyznaczony przez dyrektora nauczyciel przedszkola.
§3
1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w
Przedszkolu.
2. Rada Pedagogiczna działa na podstawie ustalonego przez siebie regulaminu,
który nie może być sprzeczny z przepisami prawa i niniejszym Statutem.
3. Rada Pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych spotkaniach zgodnie z
harmonogramem.
4. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są większością głosów, w obecności co
najmniej 2/3 liczby jej członków.
5. Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do zachowania tajemnicy we
wszystkich sprawach, które mogłoby naruszyć dobro osobiste dziecka, jego
rodziców, także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
6. Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał,
wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia Rady Pedagogicznej. Informacje dotyczące
dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.
7. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
8.Do kompetencji Rady Pedagogicznej należą:
- ustalenie i uchwalenie regulaminu swojej działalności,
- proponowanie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Przedszkolu,
- proponowanie dodatkowych usług dla rodziców,
- proponowanie organizacji i form doskonalenia zawodowego nauczycieli
ROZDZIAŁ VI
Organizacja przedszkola
§1
- Przedszkole „Delfin 2”. funkcjonuje 12 miesięcy w roku.
- Przedszkole „Delfin 2”. pracuje w godzinach od 6.30 do 17.30 w dni robocze od poniedziałku do piątku. Czas pracy przedszkola w ciągu dnia ustala dyrektor. Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się w godzinach 9.30 – 13.30 (z przerwami na posiłki).
- W zależności od potrzeb rodziców, czas pracy przedszkola może być wydłużany za dodatkową odpłatnością.
- Terminy przerw świątecznych ustala dyrektor i podaje do wiadomości rodzicom z miesięcznym uprzedzeniem.
- Dniami wolnymi od pracy są dni ustawowo wolne oraz inne ustalone przez dyrektora
- Przedszkole jest dwuoddziałowe zlokalizowane w jednym budynku.
- Liczba oddziałów uzależniona jest od zapotrzebowania środowiska oraz możliwości bazowych.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola są oddziały przedszkolne złożone z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku.
- Możliwa jest organizacja innych grup dziecięcych, dobranych według zainteresowań dzieci lub potrzeb ich rodziców, korzystających z dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej lub rekreacyjnej przedszkola.
- W okresie wakacyjnym a także w przypadku dużej absencji dzieci lub absencji chorobowej nauczyciela dopuszczalne jest tworzenie innego składu grup przedszkolnych.
§2
Kryteria przyjęć dzieci do Przedszkola „Delfin 2”
1.Wiek dziecka – od 2,5 do 6 lat,
2.Dzieci w wieku 5 i 6 lat obywają w przedszkolu roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
3.Do
Przedszkola przyjmowane są wszystkie dzieci bez względu na płeć, kolor skóry
czy wyznanie, których rozwój psychofizyczny umożliwia prawidłowy proces wychowania
i kształcenia w grupie. Przedszkole prowadzi rekrutację dzieci w oparciu o
zasadę powszechnej dostępności. Pierwszeństwo w przyjęciu mają dzieci
już uczęszczające do przedszkola, dzieci, których rodzeństwo aktualnie
uczęszcza do przedszkola.
4. Rekrutacja nie zakłada kryteriów selekcyjnych w odniesieniu do dziecka – o przyjęciu do Przedszkola decyduje kolejność zgłoszeń.
5.Do Przedszkola może zostać przyjętych 40 dzieci. Ponadto zostaną utworzone listy rezerwowe.
6. W ciągu roku przyjmuje się dzieci, o ile są wolne miejsca,
7.Podstawą zapisania dziecka do przedszkola jest zawarcie umowy, tj. podpisanie umowy przynajmniej z jednym rodzicem / prawnym opiekunem, a dyrektorem przedszkola, po uprzednim zgłoszeniu dziecka na podstawie tzw. karty zgłoszenia, podpisanej przez co najmniej jednego rodzica / opiekuna prawnego, oraz wpłacenie wpisowego zgodnie z obowiązującym cennikiem.
8.Dziecko może być skreślone z listy wychowanków:
- na pisemny wniosek rodziców lub opiekunów prawnych bez podania przyczyny,
- na pisemny wniosek nauczyciela (na podstawie opinii psychologa) w przypadku, kiedy dalszy pobyt dziecka w przedszkolu zagraża zdrowiu lub życiu innych dzieci lub samego dziecka, a wyczerpane zostały wszystkie inne możliwości oddziaływań wychowawczych (w tym możliwości współpracy z rodzicami/opiekunami dziecka) – co również powinno być udokumentowane).
- w przypadku nie opłacania czesnego przez okres 40 dni.
9.Ewentualną rezygnację z pobytu dziecka w przedszkolu należy zgłosić na piśmie do dyrektora przedszkola pod koniec miesiąca poprzedzająco rezygnację.
§3
- Przedszkole delfin nie pobiera opłaty jednorazowej jako wpisowe.
- Opłata stała płatna jest przez 12 miesięcy w roku.
- Opłata stała pobierana jest z góry, do5-go dnia każdego miesiąca.
- Opłata stała nie ulega zwrotowi za czas nieobecności dziecka, bez względu na długość tej nieobecności.
- Opłata stała nie zawiera kosztów wyżywienia za dany miesiąc.
- Rodzice, których dzieci nie uczęszczają do przedszkola przez 40 dni i nie składają rezygnacji z przedszkola, pokrywają opłatę stałą.
- Przedszkole „Delfin 2” zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci: śniadanie, drugie śniadanie, dwudaniowy obiad i podwieczorek.
- Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala osoba prowadząca.
- Zwrot stawki żywieniowej stosuje się z tytułu nieobecności dziecka w przedszkolu powyżej dwóch dni, przy czym zasady dokonywania zwrotu opłaty ustala dyrektor
- Podawane dania obiadowe (zupa i drugie danie) oddzielone są w odstępach czasowych.
§4
Działalność przedszkola finansowana jest przez:
1.Rodziców w formie opłat stałych za pobyt i wyżywienie dziecka w przedszkolu.
2.Dotacje z budżetu miasta. Rozliczenie z dotacji odbywa się na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
3.Dobrowolnych darowizn osób fizycznych i prawnych.
§5
Przedszkole „Delfin2 ” zapewnia wychowankom odpoczynek w postaci leżakowania lub słuchania i opowiadania.
ROZDZIAŁ VII
Prawa obowiązki pracowników przedszkola
NAUCZYCIELE
§ 1
1.W przedszkolu zatrudnia się, nauczycieli oraz pracownika niepedagogicznego.
2.Warunkiem koniecznym do zatrudnienia na stanowisku nauczyciela w Przedszkolu jest posiadanie udokumentowanych kwalifikacji pedagogicznych do nauczania, zgodnie z wymogami określonymi przepisami Ministerstwa Edukacji Narodowej.
3.Wynagrodzenie nauczyciela i pracownika niepedagogicznego określa umowa o pracę lub inna umowa cywilno-prawna (np. zlecenia, o dzieło).
§ 2
Obowiązki i prawa nauczycieli.
Do obowiązków nauczycieli należy realizacja podstawy programowej na podstawie programu przyjętego przez przedszkole, planowanie działań w oparciu o diagnozę dziecka i program nauczania, a także realizacja zadań organizacyjnych, wyznaczonych w planie pracy przedszkola, w tym w szczególności:
- Tworzenie odpowiednich warunków i sytuacji wychowawczych w celu rozwijania, wzbogacania doświadczeń dziecka,
- Stymulowanie rozwoju dziecka, współpraca ze specjalistami w zakresie opieki psychologiczno – pedagogicznej i zdrowotnej,
- Prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- Współpraca i współdziałanie z rodzicami (opiekunami prawnymi), np. poprzez prowadzenie konsultacji lub zebrań na terenie przedszkola. Zebrania odbywają się każdorazowo za wiedzą i zgodą dyrektora.
- Planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej,
- Prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie obserwacji i ich wyników,
- Zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków zabawy i nauki w czasie ich pobytu w przedszkolu, jak również podczas zajęć organizowanych poza jego terenem (1 opiekun dorosły na 10 dzieci poza terenem przedszkola).
- Wykonywanie zadań zgodnie z zakresem obowiązków i niniejszym statutem jak i zadań określonych przez dyrektora. Nauczyciel wykonuje również inne zadania niż wynikające z zakresu obowiązków, jeżeli zostały polecone przez Dyrektora.
- Nauczyciel jest odpowiedzialny za:
- jakość i wyniki prowadzonej przez siebie pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej.
- W przypadku zaistnienia konieczności oddalenia się nauczyciela od nadzorowanej grupy, pozostawia ją pod opieką innego pracownika przedszkola.
- Nauczyciel ma prawo do:
- realizacji programu dydaktycznego i wychowawczego wybranymi przez siebie metodami i środkami, o ile zostały zaakceptowane przez dyrektora
- rozwoju zawodowego, w tym brania udziału w wybranych szkoleniach lub warsztatach.
- realizacji ścieżki awansu zawodowego,
- korzystania z literatury, pomocy dydaktycznych dostępnych w przedszkolu,
- korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych poradni i instytucji
- oceny pracy pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami
§ 3
Obowiązki i prawa pracownika niepedagogicznego.
- Pracownika niepedagogicznego zatrudnia dyrektor na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilno-prawnej.
- Zakres obowiązków (czynności) pracownika niepedagogicznego Przedszkola ustala i przyznaje dyrektor.
- Wynagrodzenie pracownika niepedagogicznego określa umowa o pracę lub umowa cywilno-prawna.
- Do obowiązków pracownika niepedagogicznego należy:
- dbałość o zdrowie, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie wszystkich wychowanków przedszkola
- współpraca , współdziałanie z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci
- współpraca z rodzicami w zakresie opieki i wychowania dzieci
- zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków zabawy i nauki w czasie ich pobytu w Przedszkolu, jak również podczas zajęć organizowanych poza jego terenem (1 opiekun dorosły na 10 dzieci poza terenem Przedszkola).
- rozdział posiłków dzieciom,
- tworzenie odpowiednich warunków i sytuacji wychowawczych w celu rozwijania, wzbogacania doświadczeń dziecka,
- stymulowanie rozwoju dziecka,
- wykonywanie zadań zgodnie z zakresem obowiązków i niniejszym statutem jak i zadań określonych przez dyrektora. Pracownik niepedagogiczny wykonuje również inne zadania niż wynikające z zakresu obowiązków, jeżeli zostały polecone przez dyrektora.
5.Pracownik niepedagogiczny ma prawo do:
- Rozwoju zawodowego, w tym brania udziału w wybranych szkoleniach lub warsztatach.
- korzystania ze sprzętu i urządzeń wspomagających ich pracę, a także środków ochrony osobistej i odzieży roboczej,
- proponowania dyrektorowi zmian mających na celu usprawnianie ich pracy i podnoszenie jakości pracy przedszkola.
6. W przypadku zaistnienia konieczności oddalenia się pracownika niepedagogicznego od nadzorowanej grupy, pozostawia ją pod opieką innego pracownika przedszkola
§4
Wychowankowie przedszkola mają obowiązek:
- traktowania z szacunkiem, życzliwością i sympatią wszystkich osób, zarówno rówieśników jak i dorosłych;
- sprzątania po sobie zabawek i odkładania ich na miejsce;
- szanowania zabawek, sprzętów oraz otoczenia przedszkola;
- przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa.
§5
Każde dziecko uczęszczające do przedszkola ma zagwarantowane prawa wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka, a w przede wszystkim do:
- prawidłowo zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo -dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- szacunku dla wszelkich jego potrzeb, przychylnego podmiotowego traktowania,
- ochrony przed wszelkimi wyrazami przemocy fizycznej bądź psychicznej,
- poszanowania jego godności osobistej,
- poszanowania własności, opieki i ochrony,
- partnerskiej -przyjacielskiej rozmowy na każdy temat,
- akceptacji i tolerancji jego osoby.
§6
Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
- przestrzeganie niniejszego dokumentu,
- respektowanie ustaleń dyrektora przedszkola,
- poszanowanie godności dziecka,
- wzmacnianie wysiłków przedszkola skierowanych na wszechstronny rozwój każdego wychowanka,
- informowanie nauczycieli i dyrektora o wszystkich sprawach mogących mieć wpływ na zachowanie i postępy dziecka,
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnioną osobę pełnoletnią, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę,
- terminowe opłacanie opłaty stałej za pobyt i wyżywienie dziecka w przedszkolu,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne powiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
§7
1. Rodzice mają prawo do:
- zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z planów pracy w danym
miesiącu,
- uzyskiwania na bieżąco kompletnej informacji na temat swojego dziecka,
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności
wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy i wsparcia,
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola.
2. Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze
organizowane są w przedszkolu co najmniej 2 razy w roku szkolnym lub częściej, na wniosek rodziców lub nauczycieli.
§8
Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współpracować ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
ROZDZIAŁ VIII
Postanowienia końcowe
§1
- Niniejszy dokument obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkola: nauczycieli, rodziców i pracownika niepedagogicznego.
- Dla zapewnienia znajomości treści niniejszego dokumentu przez wszystkich zainteresowanych ustala się udostępnianie dokumentu przez dyrektora przedszkola zainteresowanym.
- Dyrektor przedszkola może dokonać zmian w niniejszym dokumencie w związku z potrzebami organizacyjnymi lub zmianą przepisów.
- Uchwalenie nowego Statutu lub zmiana niniejszego Statutu, jak też decyzja o likwidacji Przedszkola, należą do kompetencji dyrektora przedszkola.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentacje zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Wszelkie regulaminy i inne przepisy wewnętrzne przedszkola nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
- Niniejszy dokument wchodzi w życie z dniem 1 września 2017r.